Ons onderwijs

Groepsindeling

Op speel-leerschool De Krullevaar wordt gewerkt in heterogene groepen in de twee onderbouwgroepen. Vanaf groep 3 zijn de groepen homogeen samengesteld om een maximale differentiatie binnen de groep te waarborgen. Afhankelijk van de leerlingaantallen kan er een combinatiegroep worden samengesteld naast de homogene parallelgroep. Ook biedt De Krullevaar onderwijs in groepsdoorbrekende niveaugroepen, zoals de plusgroepen en het werken in ateliers.

Groepen 1 en 2

Met de jongste kinderen werken wij in projectvorm middels de methode Kleuterplein. Aan de hand van thema’s die aansluiten op de belevingswereld van het jonge kind werken we zowel aan de aanvankelijke woordenschat, taal en rekenen, als de zelfstandigheid en zelfredzaamheid.

Handelingsgericht werken

Het Handelingsgericht Werken op De Krullevaar wil de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van alle leerlingen verbeteren. Dit betekent dat we dagelijks bezig zijn om adaptief onderwijs concreet maken. Adaptief onderwijs gaat uit van de verschillen tussen kinderen en stemt het onderwijs af op de behoefte van de leerlingen. Daarna bepalen we wat hiervoor nodig is en in hoeverre dit haalbaar is. Wat kun je deze leerling(en) bieden en wat (nog) niet? In de groepen wordt er door de leerkrachten planmatig gewerkt en dit verloopt min of meer op een cyclische wijze. Hierbij worden dagelijks de zeven uitgangspunten van Handelingsgericht Werken toegepast.

  • De onderwijsbehoeften staan centraal;
  • 
Het gaat om afstemming en wisselwerking;
  • De leerkracht doet ertoe;
  • Positieve aspecten zijn van groot belang;
  • We werken constructief samen;
  • Ons handelen is doelgericht;
  • De werkwijze is systematisch en transparant.

Naar aanleiding van gegevens van wat de leerlingen al beheersen wordt er een groepsplan gemaakt. Hier vertrekken we vanuit de kansen die er zijn: wat kan deze groep, subgroep of leerling al? In iedere groepsbespreking worden deze in kaart gebracht en vertaald in doelen en onderwijsbehoeften. In de dagelijkse praktijk stemt de leerkracht zoveel mogelijk het onderwijs af op wat de behoefte van de leerlingen zijn en levert zo een cruciale bijdrage aan een positieve leerontwikkeling van de leerlingen. Het geven van complimenten is daar een onderdeel van.

 

Methodes

De methodes voor lezen, begrijpend lezen, taal, woordenschat, spelling, rekenen en schrijven die wij op De Krullevaar gebruiken, sluiten aan op het onderwijs dat wij bieden (zie schoolgids).
Een aantal voor De Krullevaar kenmerkende en belangrijke lesvormen willen wij nog even toelichten op de volgende pagina’s.

IGDI – model

Op De Krullevaar werken wij met het Interactieve Gedifferentieerde Directe Instructiemodel (IGDI).
Dit is een lesmodel dat uitgaat van de diverse leervermogens van kinderen. Kinderen verschillen namelijk van elkaar in de snelheid van leren en in de manier van leren.
Het ene kind begrijpt de instructie vlot en wil aan het werk. Het andere kind heeft echter meer uitleg nodig. En daar is het IGDI-model ideaal voor. Elke les bestaat uit een aantal fasen: terugblik, oriëntatie, instructie, begeleid inoefenen, controle, verwerking en afronding. De leerkracht monitort dit nauwkeurig en biedt ondersteuning en uitdaging daar waar nodig is.

 
© De Krullevaar

Laatste nieuws

  • Afronding schooljaar met plannen voor het nieuwe jaar 2022 – 20238 juli 2022 - 10:00

    Wat hebben we weer een bewogen en toch mooi jaar achter de rug, dat we gelukkig met alle kinderen, leerkrachten en ouders fysiek in de school konden afronden. Zo aan het einde van het schooljaar maken we natuurlijk ook altijd de plannen voor het nieuwe schooljaar rond. Met de lessen uit het afgelopen jaar voor […]

  • Vacature bovenbouwleerkracht27 mei 2022 - 11:03

    ‘Verwondering is het begin van alle wijsheid’, aldus de Griekse wijsgeer Aristoteles én basisschool De Krullevaar in De Meern. Leren door vertrouwen, verbinden en verwonderen.  Leren van en met elkaar. Vanaf schooljaar 2022-2023 zoeken wij een bovenbouwleerkracht (met uitzondering van groep 8) (1FTE) (Parttime is bespreekbaar)   Het is een simpel sommetje: De 370 allerleukste […]

  • Nieuw lid MR22 april 2022 - 11:01

    In april 2022 is een nieuw lid van de Medezeggenschapsraad gekozen. De meeste stemmen waren voor Lonneke Oudenhoven-Mulder. Hierbij stellen we haar aan u voor:  Lonneke is mama van Lidewij (middenbouw groep 4), Peer (bovenbouw groep 7) en Pjotr (sinds dit schooljaar op het VO) · partner van Jakob · baasje van Joppe, voor vele […]

vertrouwen – verbinden – verwonderen

Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern