Ons onderwijs

Groepsindeling

Op speel-leerschool De Krullevaar wordt gewerkt in heterogene groepen in de twee onderbouwgroepen. Vanaf groep 3 zijn de groepen homogeen samengesteld om een maximale differentiatie binnen de groep te waarborgen. Afhankelijk van de leerlingaantallen kan er een combinatiegroep worden samengesteld naast de homogene parallelgroep. Ook biedt De Krullevaar onderwijs in groepsdoorbrekende niveaugroepen, zoals de plusgroepen en het werken in ateliers.

Groepen 1 en 2

Met de jongste kinderen werken wij in projectvorm middels de methode Kleuterplein. Aan de hand van thema’s die aansluiten op de belevingswereld van het jonge kind werken we zowel aan de aanvankelijke woordenschat, taal en rekenen, als de zelfstandigheid en zelfredzaamheid.

Handelingsgericht werken

Het Handelingsgericht Werken op De Krullevaar wil de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van alle leerlingen verbeteren. Dit betekent dat we dagelijks bezig zijn om adaptief onderwijs concreet maken. Adaptief onderwijs gaat uit van de verschillen tussen kinderen en stemt het onderwijs af op de behoefte van de leerlingen. Daarna bepalen we wat hiervoor nodig is en in hoeverre dit haalbaar is. Wat kun je deze leerling(en) bieden en wat (nog) niet? In de groepen wordt er door de leerkrachten planmatig gewerkt en dit verloopt min of meer op een cyclische wijze. Hierbij worden dagelijks de zeven uitgangspunten van Handelingsgericht Werken toegepast.

  • De onderwijsbehoeften staan centraal;
  • 
Het gaat om afstemming en wisselwerking;
  • De leerkracht doet ertoe;
  • Positieve aspecten zijn van groot belang;
  • We werken constructief samen;
  • Ons handelen is doelgericht;
  • De werkwijze is systematisch en transparant.

Naar aanleiding van gegevens van wat de leerlingen al beheersen wordt er een groepsplan gemaakt. Hier vertrekken we vanuit de kansen die er zijn: wat kan deze groep, subgroep of leerling al? In iedere groepsbespreking worden deze in kaart gebracht en vertaald in doelen en onderwijsbehoeften. In de dagelijkse praktijk stemt de leerkracht zoveel mogelijk het onderwijs af op wat de behoefte van de leerlingen zijn en levert zo een cruciale bijdrage aan een positieve leerontwikkeling van de leerlingen. Het geven van complimenten is daar een onderdeel van.

 

Methodes

De methodes voor lezen, begrijpend lezen, taal, woordenschat, spelling, rekenen en schrijven die wij op De Krullevaar gebruiken, sluiten aan op het onderwijs dat wij bieden (zie schoolgids).
Een aantal voor De Krullevaar kenmerkende en belangrijke lesvormen willen wij nog even toelichten op de volgende pagina’s.

IGDI – model

Op De Krullevaar werken wij met het Interactieve Gedifferentieerde Directe Instructiemodel (IGDI).
Dit is een lesmodel dat uitgaat van de diverse leervermogens van kinderen. Kinderen verschillen namelijk van elkaar in de snelheid van leren en in de manier van leren.
Het ene kind begrijpt de instructie vlot en wil aan het werk. Het andere kind heeft echter meer uitleg nodig. En daar is het IGDI-model ideaal voor. Elke les bestaat uit een aantal fasen: terugblik, oriëntatie, instructie, begeleid inoefenen, controle, verwerking en afronding. De leerkracht monitort dit nauwkeurig en biedt ondersteuning en uitdaging daar waar nodig is.

 
© De Krullevaar

Laatste nieuws

  • Wij zijn eindelijk open! 🥳👏 Voorlopig openen wij De Krulleshop op maandag en dinsdag tussen 08:30-09:00 uur. Heb je je kind naar school gebracht? Kom dan gerust eens kijken! 👀 Een vriendelijke herinnering dat dit een trustshop is, geleid door vrijwilligerswerk en het ontvangen van leuke dingen van de buren.

  • Hoi, wij zijn Olivia H, Loïs, Ardra en Lars K uit groep 6b en wij schrijven een stukje over ons uitje naar het Utrechts Archief. Ten eerste het was heel leuk om naar het Utrecht archief te gaan. Toen we in de bus zaten, gingen we zingen, bijvoorbeeld: ‘Er staat een paard in de gang’, […]

  • Hierbij een berichtje van groep 1-2C. Op dit moment zitten we midden in ons thema “Wij gaan naar de ijsbaan”. Er wordt druk geschaatst in de klas, een soort 20 stedentocht. De kinderen schaatsten van cijfer naar cijfer. En er is ook een heuse stempelpost. Daar wordt na elk rondje een stempel gezet. Wie heeft […]

vertrouwen – verbinden – verwonderen

Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern