Leerlingenzorg

Onder zorg voor kinderen verstaan wij: het uitdragen van al die pedagogische principes en het treffen van al die didactische maatregelen, die leiden tot een zodanige inrichting van het onderwijs dat de kinderen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Door gebruik te maken van observaties en toetsen is de leerkracht in staat om aan te sluiten bij het ontwikkelingsniveau van het kind. De leerkracht stimuleert en begeleidt die ontwikkeling middels de aanwezige materialen, door het inzetten van methoden en door gebruik te maken van verschillende didactische werkvormen.

Ons onderwijs is erop gericht dat alle kinderen tot hun recht komen. Ondanks deze benadering kunnen er kinderen zijn die zich toch niet evenwichtig ontwikkelen. Voor deze kinderen zijn specifieke maatregelen nodig, die we samenvatten onder de term ‘extra zorg’.

Interne rapportage en registratie (leerlingvolgsysteem)

De gegevens van elke leerling worden opgeslagen in Parnassys. Het voordeel is dat nu alle kindgegevens overzichtelijk en geïntegreerd met ons leerlingvolgsysteem zijn samengevoegd. Verslagen van gesprekken met ouders, toetsgegevens, trendanalyses, absentenregistratie, groepsplannen, individuele handelingsplannen e.d. zijn toegankelijk voor bevoegde medewerkers. Het spreekt vanzelf dat de Wet op de privacy wordt gerespecteerd. In Parnassys worden de uitslagen van CITO-toetsen per kind vastgelegd van groep 1 tot en met groep 8. De afnamemomenten voor deze toetsen zijn vastgelegd in de toetskalender.

Gesprekscyclus

In de jaarkalender staan alle contactmomenten zoals startgesprekken en tien minuten gesprekken en reeds ingevuld. U wordt dan mondeling ingelicht over de vorderingen en gedragingen van uw kind. Twee keer per jaar, in januari en juni, wordt een schriftelijk verslag toegevoegd aan het rapportboek van uw kind. Voor het verslag van januari wordt u uitgenodigd voor een tienminutengesprek. Indien er sprake is van een duobaan, dan zijn beide leerkrachten in principe aanwezig. Voor het laatste rapport kunt u een gesprek aanvragen. Daarnaast is het altijd mogelijk om een afspraak te maken met de groepsleerkracht voor een gesprek na schooltijd.

Overgang groep 8 naar het voortgezet onderwijs

Na groep 8 maken de kinderen de overstap naar een school voor voortgezet onderwijs. Als het kind eenmaal van school is, blijft er contact met de scholen voor voortgezet onderwijs. Door deze contacten blijven wij de vorderingen van de kinderen ook op langere termijn volgen. Op deze manier zijn wij in staat om een zo vloeiend mogelijk overgang te bewerkstelligen.

In Utrecht is voor de overgang van primair naar voortgezet onderwijs een procedure ontwikkeld door het platform “Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs” (POVO). Hieraan neemt ook onze school deel. De POVO-procedure schrijft voor dat de kinderen eind groep 7 een voorlopig schooladvies krijgen. Het schooladvies wordt in een persoonlijk gesprek toegelicht. Voor de ouders van de leerlingen van groep 8 vindt er begin van het schooljaar een ouderavond plaats, waarin voorlichting gegeven wordt over deze POVO-procedure. Eind november krijgen de kinderen van groep 8 hun eerste rapport mee naar huis en spreken de leerkrachten van groep 8 zich uit over hun ervaringen met uw kind in de eerste maanden van groep 8. Indien noodzakelijk zullen bijstellingen van het voorlopig schooladvies met u worden doorgesproken.

Voor meer informatie verwijzen wij u naar de schoolgids.

© De Krullevaar

Laatste nieuws

  • Een gelukkig nieuwjaar van groep 1-2a13 januari 2022 - 11:58

    Allereerst wensen we vanuit groep 1-2A iedereen een heel mooi (, liefst Coronavrij!!!) en gelukkig Nieuwjaar! Echt heel fijn dat we na de Kerstvakantie weer ‘gewoon’ mochten starten op maandag 10 januari jl! De kinderen van groep 1-2A waren er in ieder geval heel blij mee en kwamen enthousiast de klas binnen. Ze genoten ervan […]

  • Kriebelbeestjes in groep 3b11 november 2021 - 08:59

    Het is herfst. Dat merken we buiten. Het regent, waait en bladeren vallen naar beneden. In de herfst zien we ook veel kleine kriebelbeestjes. Om te kijken welke beestjes dat zijn, is groep 3b buiten gaan zoeken. We zochten op het grasveld achter de school en op het schoolplein. We kwamen erachter dat we meer […]

  • Klasse(n)nieuws groep 728 oktober 2021 - 16:58

    De vrijdag voor de vakantie hebben wij als leerkrachten een interessante studiedag gehad. We hebben het gehad over een rijke leeromgeving. Wat hebben kinderen nou nodig om tot leren te komen. Zo zijn we tot de conclusie gekomen dat iedere leerling andere onderwijsbehoeften heeft, dus waarom zou iedere leerling dan in een standaard groepje moeten […]

vertrouwen – verbinden – verwonderen

Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern