Leerlingenzorg

Onder zorg voor kinderen verstaan wij: het uitdragen van al die pedagogische principes en het treffen van al die didactische maatregelen, die leiden tot een zodanige inrichting van het onderwijs dat de kinderen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Door gebruik te maken van observaties en toetsen is de leerkracht in staat om aan te sluiten bij het ontwikkelingsniveau van het kind. De leerkracht stimuleert en begeleidt die ontwikkeling middels de aanwezige materialen, door het inzetten van methoden en door gebruik te maken van verschillende didactische werkvormen.

Ons onderwijs is erop gericht dat alle kinderen tot hun recht komen. Ondanks deze benadering kunnen er kinderen zijn die zich toch niet evenwichtig ontwikkelen. Voor deze kinderen zijn specifieke maatregelen nodig, die we samenvatten onder de term ‘extra zorg’.

Interne rapportage en registratie (leerlingvolgsysteem)

De gegevens van elke leerling worden opgeslagen in Parnassys. Het voordeel is dat nu alle kindgegevens overzichtelijk en geïntegreerd met ons leerlingvolgsysteem zijn samengevoegd. Verslagen van gesprekken met ouders, toetsgegevens, trendanalyses, absentenregistratie, groepsplannen, individuele handelingsplannen e.d. zijn toegankelijk voor bevoegde medewerkers. Het spreekt vanzelf dat de Wet op de privacy wordt gerespecteerd. In Parnassys worden de uitslagen van CITO-toetsen per kind vastgelegd van groep 1 tot en met groep 8. De afnamemomenten voor deze toetsen zijn vastgelegd in de toetskalender.

Gesprekscyclus

In de jaarkalender staan alle contactmomenten zoals startgesprekken en tien minuten gesprekken en reeds ingevuld. U wordt dan mondeling ingelicht over de vorderingen en gedragingen van uw kind. Twee keer per jaar, in januari en juni, wordt een schriftelijk verslag toegevoegd aan het rapportboek van uw kind. Voor het verslag van januari wordt u uitgenodigd voor een tienminutengesprek. Indien er sprake is van een duobaan, dan zijn beide leerkrachten in principe aanwezig. Voor het laatste rapport kunt u een gesprek aanvragen. Daarnaast is het altijd mogelijk om een afspraak te maken met de groepsleerkracht voor een gesprek na schooltijd.

Overgang groep 8 naar het voortgezet onderwijs

Na groep 8 maken de kinderen de overstap naar een school voor voortgezet onderwijs. Als het kind eenmaal van school is, blijft er contact met de scholen voor voortgezet onderwijs. Door deze contacten blijven wij de vorderingen van de kinderen ook op langere termijn volgen. Op deze manier zijn wij in staat om een zo vloeiend mogelijk overgang te bewerkstelligen.

In Utrecht is voor de overgang van primair naar voortgezet onderwijs een procedure ontwikkeld door het platform “Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs” (POVO). Hieraan neemt ook onze school deel. De POVO-procedure schrijft voor dat de kinderen eind groep 7 een voorlopig schooladvies krijgen. Het schooladvies wordt in een persoonlijk gesprek toegelicht. Voor de ouders van de leerlingen van groep 8 vindt er begin van het schooljaar een ouderavond plaats, waarin voorlichting gegeven wordt over deze POVO-procedure. Eind november krijgen de kinderen van groep 8 hun eerste rapport mee naar huis en spreken de leerkrachten van groep 8 zich uit over hun ervaringen met uw kind in de eerste maanden van groep 8. Indien noodzakelijk zullen bijstellingen van het voorlopig schooladvies met u worden doorgesproken.

Voor meer informatie verwijzen wij u naar de schoolgids.

© De Krullevaar

Laatste nieuws

  • Wij zijn eindelijk open! 🥳👏 Voorlopig openen wij De Krulleshop op maandag en dinsdag tussen 08:30-09:00 uur. Heb je je kind naar school gebracht? Kom dan gerust eens kijken! 👀 Een vriendelijke herinnering dat dit een trustshop is, geleid door vrijwilligerswerk en het ontvangen van leuke dingen van de buren.

  • Hoi, wij zijn Olivia H, Loïs, Ardra en Lars K uit groep 6b en wij schrijven een stukje over ons uitje naar het Utrechts Archief. Ten eerste het was heel leuk om naar het Utrecht archief te gaan. Toen we in de bus zaten, gingen we zingen, bijvoorbeeld: ‘Er staat een paard in de gang’, […]

  • Hierbij een berichtje van groep 1-2C. Op dit moment zitten we midden in ons thema “Wij gaan naar de ijsbaan”. Er wordt druk geschaatst in de klas, een soort 20 stedentocht. De kinderen schaatsten van cijfer naar cijfer. En er is ook een heuse stempelpost. Daar wordt na elk rondje een stempel gezet. Wie heeft […]

vertrouwen – verbinden – verwonderen

Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern