Een toren tot je oren

Groep 1-2b is gestart met een project over bouwen. Hieronder stelt meester Collin zich voor en vertelt meer over dit gave project.

Project: Een toren tot je oren

Via deze weg wil ik u graag kort iets vertellen over mezelf en over het project waar ik samen met de kinderen aan werk, het bouwen van hoge torens. Mijn naam is Collin. Op dit moment volg ik aan de Marnix Academie het vak Geïntegreerd Zaakvak Minor. Vakintegratie wil zeggen dat meerdere schoolvakken met elkaar worden gecombineerd. Niet alleen aardrijkskunde of bijvoorbeeld rekenen staan centraal, maar een bepaald thema of vraagstuk waar leerlingen zich in gaan verdiepen en waarbij meerdere vakken samen komen. Doordat je vakken integreert, open je een eindeloze bron van mogelijkheden. Dit sluit heel mooi aan op de visie van en de manier van werken bij de Krullevaar als een speel-leerschool. Voor het project heb ik in de lessen techniek gecombineerd met een vleugje aardrijkskunde, geschiedenis, rekenen en taal.

In de omgeving van de school, maar ook tijdens vakanties kom je hoge torens tegen. Hoe leuk is het als de kinderen deze (gaan) herkennen. Om het onderwerp te introduceren heb ik voor de kerst-vakantie een Grej of the Day raadsel mee naar huis geven over de Domtoren. Hierop kwamen leuke reacties. In de presentatie kwam onder andere ook de toren van Pisa voorbij. Uit de kring werd enthousiast een vinger opgestoken dat deze toren gespot was tijdens een vakantie in Italië. We hebben besproken dat de Domtoren dichtbij de school staat en de toren van Pisa ver weg. En samen zijn we tot de conclusie gekomen dat de Domtoren ongeveer net zo hoog moet zijn als ongeveer 12 Krullevaar scholen boven op elkaar. Na het bekijken en bespreken van torens zijn we zelf aan de slag gegaan. Aan de hand van het verhaal Kom uit die kraan!! hebben we de bouwplaats van torens verkend. De hoofdrolspeler Bart uit het verhaal is een echte held en dat sloot weer mooi aan op het thema superhelden. ’s Middags hebben de kinderen met diverse ontdekdozen en in de bouwhoek zelf torens kunnen bouwen. De kinderen gingen heel enthousiast een zo hoog mogelijke toren met wc-rolletjes en bekertjes bouwen. Met een beetje begeleiding en tips hoe je op verschillende manieren kunt bouwen, verschenen er hele mooie en hoge bouwwerken in de klas. Het gezamenlijke project was een hoog flatgebouw op het prikbord. Iedereen mocht zijn eigen verdieping/balkon maken. Het resultaat was een kleurrijke en mooi flatgebouw. De opruimkampioen kreeg aan het einde van de dag net als in het verhaal Kom uit de kraan!! een bouwhelm op en was daarmee onze superheld van de dag. Het onderwerp heeft ons leuke en enthousiaste middagen opgeleverd. Ik kijk er met veel plezier op terug.