Klassennieuws groep 1-2d

De kinderen hebben afgelopen week het 100 dagen feest gevierd als afsluiting van het

100 dagen rekenproject. Tijdens dit project wordt er stil gestaan bij het getal-domein tot 10, 20 en 100.

Elke schooldag plaatsten de kinderen één rietje voor het opbouwen van de getallen in de juiste positie. Daarvoor waren er 3 beker neergezet. Eén voor de eenheden, één voor de tientallen en één voor de honderdtallen. Elke dag werd het cijfer op de beker aangepast aan het aantal rietjes. Op de tiende schooldag werd er van de 10 rietjes een bosje gemaakt dat verhuisde naar de beker met de tienen. Op de beker van de tienen werd het cijfer 1 geschreven en het getal op de beker van de enen veranderde in 0. Zo kwam het getal 10 tevoorschijn. Zo hebben we samen verder gebouwd tot het getal 100. De kinderen waren erg betrokken en hielden goed in de gaten dat er geen rietje werd overgeslagen!

Iedereen mocht verkleed naar school komen. Tijdens het feest stond het cijfer 100 centraal. De kinderen gingen o.a. op zoek naar voorwerpen in de klas waarmee ze het cijfer 100 konden vormen. Daarnaast hebben we gekeken, waar je uitkomt na het zetten van 100 stappen en met elkaar op het plein het cijfer 100 gevormd. Na het voorlezen van het prentenboek; nog 100 nachtjes slapen, over jarig zijn. Kon een feestslinger niet uitblijven. Samen hebben de kinderen een mooie feestslinger met 100 vlaggetjes gemaakt om het lokaal mee te versieren. We hebben lekker gedanst op het liedje ‘feest’ van Kinderen voor kinderen en zijn de uitdaging aangegaan tot 10 x 10 = samen 100 beweegopdrachten! Tijdens de lunchpauze kon een afl. van Moffel en Piertje over rekenen natuurlijk ook niet ontbreken. De opdracht teken hoe je er zelf uit ziet als je 100 bent kon na afloop op veel hilariteit rekenen.

Kortom we hebben genoten.