Winter in groep 1-2c

Hierbij een berichtje van groep 1-2C. Op dit moment zitten we midden in ons thema “Wij gaan naar de ijsbaan”. Er wordt druk geschaatst in de klas, een soort 20 stedentocht. De kinderen schaatsten van cijfer naar cijfer. En er is ook een heuse stempelpost. Daar wordt na elk rondje een stempel gezet. Wie heeft als eerste zijn kaart vol?

We hebben ook experimenten gedaan met ijsblokjes, dat was spannend. Eerst zelf experimenteren: is het warm-koud-glad-ruw; wat gebeurt er met het klontje in je hand; hoe voelt het in je mond; waar is het koud – warm in je hand; hoelang duurt het voordat het plekje op je hand weer warm is; wat gebeurt er met het ijsklontje in koud-warm-zout water; hoe smaakt zout water, etc. Tot slot een ijsklontje in een bakje op verschillende plekken in de klas: verwarming, kast, tafel, aanrecht en buiten op de patio. Later op de dag kijken hoe het met de klontjes is. Hele leuke les met hoge betrokkenheid.

Afgelopen week hebben we kunnen genieten van heerlijke prentenboeken. Het was de Nationale voorleesweek en we zijn verwend met prachtige verhalen, geweldig voorgelezen door papa’s, mama’s en soms een andere juf of meester.

In de taalhoek zijn er al veel letters die we hebben geleerd. Hier kunnen we al woorden mee maken en luisteren naar de klanken. Luister goed, is het de eerste of de laatste klank? Buiten oefenen we ook, ren maar naar de letter die je als eerste hoort bij…sok! En welke is de laatste?

Afgelopen maandag zijn we naar het Nijntje museum geweest. Wat een feestje was dat. Eerst een ritje met de bus. De stemming zat er prima in. Onderweg werd er vrolijk gekletst en verschillende liedjes gezongen. Daarna moesten we een klein stukje wandelen naar het museum. Daar hebben we met z’n allen geposeerd voor het grote Nijntjestandbeeld. Binnen hebben we naar een voorleesverhaal van Nijntje geluisterd (Stoeprand, stop!). De groep werd vervolgens in tweeën gesplitst. Halverwege het bezoek werd er van ruimte gewisseld. De ene groep mocht spelen in een kamer met echte verkeerssituaties, zoals oversteken over een zebrapad als het stoplicht op groen ging of juist wachten met de fiets tot alle voetgangers overgestoken waren en dat licht op groen ging. Er was ook een spoorwegovergang, waarvan de spoorbomen dichtgedraaid moesten worden en het treintje langs kon rijden. De andere groep mocht beneden in de tekenruimte samenwerken aan een hele lange verkeerstekening met straten, stoplichten, bruggen, etc. Daarna mochten de begeleidende ouders verfspetters in verschillende kleuren over de tekening spuiten. De kinderen mochten daar dan weer met een speelgoedauto overheen rijden. Wat een kleurenfeest was dat. Heerlijke verfhanden en heel veel plezier! Tja, gelukkig waren er genoeg foto’s van de eerste tekening gemaakt, want daar was natuurlijk niets meer van te zien. Het was een zeer geslaagd uitje!