Klasse(n)nieuws groep 7

De vrijdag voor de vakantie hebben wij als leerkrachten een interessante studiedag gehad. We hebben het gehad over een rijke leeromgeving. Wat hebben kinderen nou nodig om tot leren te komen. Zo zijn we tot de conclusie gekomen dat iedere leerling andere onderwijsbehoeften heeft, dus waarom zou iedere leerling dan in een standaard groepje moeten kunnen functioneren? In groep 8b en in groep 7 hebben we de opstelling van de hele klas omgegooid. Er zijn ‘stilte’ plekken, ‘sta’ plekken, ’tweetal’ plekken, een grote groepstafel en ‘normale’ groepjes. De kinderen kiezen zelf hun plekje aan de hand van zelfreflectie. Hoe werk ik het best en wat past er nou bij wat ik nodig heb om goed te kunnen werken? Dit is een probeersel waar we deze week mee begonnen zijn. Het bevalt goed en de kinderen doen goed hun best om écht te kiezen wat bij hen past. Heel leuk om te zien en wie weet werkt het zo goed dat meer klassen dit over zullen nemen!
Een aantal uitspraken van de kinderen uit groep 7 vind je hieronder:
‘Ik vind het een super leuk idee, en ik vind het vooral leuk om een keer iets anders te hebben!’
‘Ik vind het heel fijn dat ik kan staan als ik te veel energie heb!’
‘In het begin vond ik het heel gek, maar nu is het fijn dat je zelf kan kiezen waar je zit.’
‘Ik vind het bijvoorbeeld fijn om achterin te zitten en dat kan ik nu kiezen.’
‘Ik vind het fijn dat als ik lang gezeten heb, dat ik dan even kan staan om af te wisselen.’
‘Voor mij is het stilte plekje heel fijn, dan heb ik geen afleiding en zie ik alleen de muur als ik voor me kijk.’